نقد و بررسی خودرو ، قیمت ، آپشن ، مقایسه / نقد و بررسی و قیمت به روز خودرو مزدا 3 Mazda
نقد و بررسی و قیمت به روز خودرو مزدا 3 Mazda
مزدا ۳ خودرو سواری کامپکت ژاپنی با موتور جلو و محور جلو است که از سال ۲۰۰۳ در شرکت مزدا موتور تولید میشود. خودروسازی گروه بهمن نیز اقدام به مونتاژ نسل اول این خودرو در سالهای 1386-1389 (2007-2010)و نسل دوم این خودرو در سالهای 1389-1394 (2010-2015)در ایران نمود که به دلیل کمبود قطعات مورد نیاز، تولید این خودرو، به مرور کاهش یافت و در مرداد ۱۳۹۳، رسما متوقف شد. در مجموع در سال 1393 تنها تعداد 110 دستگاه مزدا3 از خط تولید این خودرو در خودروسازی گروه بهمن خارج شد.با تغییر شرایط تجاری و بین المللی در سال 1394،قطعات این خودرو محبوب که عنوان پرفروش ترین مدل تاریخ خودروسازی شرکت مزدا را کسب کرده،مجددا به تهران ارسال شد و گروه خودروسازی بهمن،برنامه مونتاژ 2000 دستگاه از خودرو مزدا3 را در دستور کار خود قرار داده.
در سال ۲۰۰۳ کمپانی مزدا اولین نسل مزدا۳ را بعنوان مدل ۲۰۰۴ روانه بازار خودروهای کوچک نمود و آنرا جانشینی برای مزدا ۳۲۳ قرار داد .این خودرو در پلت فرم سی ۱ فورد قرار دارد که از دیگر خودروهای هم پلت فرم می توان به فورد فوکوساشاره کرد. مزدا ۳ در ژاپن با نام اکسلا عرضه می گردد. در سال 2006 نسخه فیس لیفتی از نسل اول مزدا3 در بازار های جهانی عرضه شد که نسخه مونتاژی نسل اول این خودرو در ایران،از مدل فیس لیفت شده بودند که تنها در نسخه سدان و در 3 تیپ تجهیزاتی عرضه شدند که بخش فنی هر 3 تیپ از پیشرانه یکسان 2.0 لیتری بنزینی بهمراه گیربکس یکسان اتوماتیک 4 دنده با قابلیت تعویض دنده بصورت دستی (توسط راننده)بهره مند بودند که این مدل در ایران با تیراژ 32,000 دستگاه کار خودش رو پایان داد. با عرضه نسل دوم این خودرو در سال 2010 در بازار جهانی،جایگزینی نسل دوم هم در دستور کار گروه خودروسازی بهمن قرار گرفت و از بهار 1389 مزدا3 نسل دوم در دو نسخه سدان و هاچبک عرضه شد که نسخه سدان دارای 3 تیپ تجهیزاتی و نسخه هاچبک نیز دارای 2 تیپ تجهیزاتی بودند که همگی دارای پیشرانه 2.0 لیتری و گیربکس 5 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده بصورت دستی(توسط راننده)بهره مند بودند. درسال 2012 نسخه فیس لیفت مزدا3 نسل دوم در بازارهای جهانی عرضه شد که در ایران از پاییز 1391 نمونه فیس لیفت این خودرو در ایران عرضه شد. در سال 1392 نیز مزدا3 با موتور 1.6 لیتری بهمراه گیربکس 5 دنده دستی و تنها در نسخه سدان از طرف گروه خودروسازی بهمن با تیراژ محدودی عرضه شد. تیراژ مونتاژ نسل دوم مزدا3 در ایران به بیش از 34000 دستگاه رسید. گفتنی است که در آستانه عرضه سومین نسل این خودرو که مصادف بود با دهمین سال تولید این خودرو که از مدل 2004 تا مدل 2014 عرضه شده بود،تعداد تیراژ این خودرو از مرز 4,000,000 دستگاه در سراسر دنیا عبور کرد.
مزدا 3 |
نام خودرو |
ژاپن |
کشور سازنده |
1340 کیلوگرم |
وزن خالص |
4 سیلندر 16 سوپاپه |
موتور |
2000 سی سی |
حجم موتور |
187 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
147 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر قدرت |
210 کیلومتر |
حداکثر سرعت |
9.1 ثانیه |
شتاب 0 تا 100 |
هیدرولیک |
نوع فرمان |
55 |
حجم باک |
4 |
تعداد سیلندر |
گروه بهمن |
نمایندگی فروش |
115,000,000 |
قیمت |
دنا |
مزدا 3 |
نام خودرو |
ایران |
ژاپن |
کشور سازنده |
1258 کیلوگرم |
1340 کیلوگرم |
وزن خالص |
EF7 |
4 سیلندر 16 سوپاپه |
موتور |
1646 سی سی |
2000 سی سی |
حجم موتور |
157نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
187 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
115اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
147 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر قدرت |
190km |
210km |
حداکثر سرعت |
12.03 ثانیه |
9.1 ثانیه |
شتاب 0 تا 100 |
هیدرولیک |
هیدرولیک |
نوع فرمان |
60 |
55 |
حجم باک |
4 |
4 |
تعداد سیلندر |
ایران خودرو |
گروه بهمن |
نمایندگی فروش |
42,549,000 |
115,000,000 |
قیمت |
سایپا آریو |
مزدا 3 |
نام خودرو |
ایران |
ژاپن |
کشور سازنده |
1275 کیلوکرم |
1340 کیلوگرم |
وزن خالص |
بنزین سوز انژکتوری |
4 سیلندر 16 سوپاپه |
موتور |
1600 سی سی |
2000 سی سی |
حجم موتور |
141 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه |
187 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
103 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
147 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر قدرت |
200 km |
210km |
حداکثر سرعت |
11.5 ثانیه |
9.1 ثانیه |
شتاب 0 تا 100 |
هیدرولیک |
هیدرولیک |
نوع فرمان |
55 لیتر |
55 لیتر |
حجم باک |
4 |
4 |
تعداد سیلندر |
سایپا |
گروه بهمن |
نمایندگی فروش |
57,000,000 |
115,000,000 |
قیمت |